Kejutan Aiskrim Pop Sundae



Kami, Pop Sundae merupakan sebuah band yang bertapak asas di SBPI Sabak Bernam, agak berani menonjolkan diri dalam persada arus perdana di sekolah ketika itu yang berpegangkan musik berbentuk mesej dan nasihat, secara khusus bergenrekan nasyid.

Permulaan persembahan kami pada tahun 2008 memberikan kejutan kepada banyak pihak terutamanya bahagian badan disiplin kerana pada ketika itu persembahan berinstrumen ini membawa kepada pemikiran sengkek rock, metal dan melalaikan.

Permainan musik kami bermula pada ketika waktu tingkatan 4 dan waktu itu hanyalah berbekalkan gitar akustik oleh saudara Wawi dan Kaka sekadar petik kosong dan hiburan semata, tiada tujuan khusus melainkan untuk melepaskan rasa bosan ketika waktu lapang. Aku waktu tu memang tak rapat sangat pun, kenal macam tu je. Selama setahun mengambil masa untuk memberikan keputusan teguh mengenai musik. Dan ketika itu banyak bergiat bergerak sama kumpulan nasyid sekolah. Dan pada tahun 2007 itu juga, banyak liputan mengenai kumpulan independent di Malaysia ini. Cuma tidak sampai di sekolah kita lagi, Aku dengar guna mp3 Sony hitam aku tu yg penuh dgn lagu-lagu yang pelik, Aizad dengar Muse kat mp3 dia. Zakwan dulu pun lagi layan mp3 Aizad, dia pernah pinjam sekali je mp3 aku, lepas tu da tak layan. Lagu independent ni mcm eksperimental bagi orang-orang baru, susah nak lekat kalau sekali je dengar. Waktu tu memang Wawi dengan ACAB, streets of uptown. Not bad jgkla, aku tak tahu ada juga yang layan lagu-lagu mcm ni. Hehe. Tahun tu jgk aku igt yg aku pernah bahas dgn Aizad psl band underground ni, dia dgn Muse dia jgk. Haha.
Pertengahan 2007, aku tgk Aizad dah pun dgr Hujan, dia bawa mp3 dia kat aku kasi aku dgr dan itulah 1st time aku dgr Hujan. Minda aku terus igt The Strokes time tu, tak tahu kenapa. Mungkin gaya strum dgn vocal Hujan kasi aku fikirkan The Strokes, pengaruh kot. Erm, tak sangka band Hujan tu boleh buat ala ala Strokes, menyampah ade jgk tp kagum pun ade. Time tu aku asyik layan lagu Aku Skandal, tp kat radio hit single Pagi yg Gelap. Heh.

2008 dtg dgn azam baru, dgr ura-ura Wawi nak buat band. Sampai mintak dgn Ustaz Ahmadi psl pelepasan bawa instruments. Mike time tu vox asal Pop Sundae ni, line up asal pun Mike(vox), Wawi(guitarist), Aizad(bassist) dan Dan(drum).

Persembahan pertama dkt DIK waktu mpsr tingkatan 4 tak silap aku. Waktu tu aku jd host utk MPSR tu, dan waktu tu jgk nama band tu last minute diaorg cipta, Three Days To Dateline. Bawa lagu Sepohon Kayu, Setelah dgn sikit part Bila Aku Sudah Tiada. Lepas habis persembahan, Ustaz Kamal dgn Cikgu Hasfarina tegur, erm dah agak. Mereka settlekn pasal instrument dgn pelepasan kat situ jgk. Hakikat, guru memang tak puas hati. Perubahan tu susahkan?

Waktu hias untuk rumah kuning kat bilik seni, hu ha hu ha pasal band ni walaupun takde siapa pun tahu ape nama band psl serious, mic time malam tu pecah dan tak best. Jadi kalian yg tahu pun akan cakap band rumah kuning psl ahli semua rumah kuning. Waktu tgh siap cat polisterin hiasan rumah tu, Aizad dtg kat aku, dia kata satu, THE SUNDAE. Nama band tu yg mereka nak cipta. Aku terkejut jgk, psl mmg ade band indie UK The Sunday, bunyi sama dgn Sundae tu. Jadi waktu tu aku kasi nama Pop kt depan, asasnya mereka main pop je time tu so Pop Sundae. Walah! Not bad. Aku letak nama Pop tu pun psl terigt Pop Malaya, Pop Kaki masa tu. Satu tu label t-shirt, lg satu brand skate. Pop Sundae memang patut dilahirkan. Even, Kaka ade ckp psl abg dia ckp Pop Sundae dtg dari 2 label tshirt, Pop Malaya dgn Super Sundae, ape aku kisah, Haha. Dan pun go on, dia positif je. Maklumlah, org kuat waktu tu, nampak cool on drum – lgpn tu instrumen trbesar kt stage. Haha. Dia pun sibuk jgk dgn nasyid. Erm, memang masing-masing ade hal sendiri. Semua instrument letak kat bilik muzik, barulah jadi bilik muzik. Kalau tak kosong je, adelah sikit percussion nasyid.

Pendekkan cerita, pergi ke persembahan majlis makan malam rumah biru dengan kuning. Katanya akan ada persembahan, memang nak buat something best time tu. Lg2 da dpt keizinan, siapa yg tak semangat. Mike masa tu kira sibuk dgn bola kot. Aku da lupa, tp memang jarang jam kat atas, aku gantikan tempat dia masa jam. Waktu tu Kaka pulak dengan Ibanez hitam dia, 2nd je. Haha. Aku masa tu praktis, alih alih aku jd vox pula time malam tu. Kira line up baru (dari atas) Am(vox), Wawi(lead), Aizad(bass), Kaka(rhythm) dan Dan(drum); semua wakil ikut kelas. Hehe. Persembahan malam tu dengan dress code yg agak cool, aku rasa kami macam Beatles, tak pun Click Five. Perasan!





Am (Vocalis) 
- 5 Rahmah




Wawi (Lead)
- 5 Hdayah








Dan (Drum)
5 Maghfirah



Kaka@Azri (Rhythm)
- 5 Syakirah







Ejad (Bass)
- 5 Taufiq




Waktu persembahan terakhir, masa Malam Kilauan Permata 2008. Heh, waktu tu memang lagi smgt, bygkn, Jam, Pojan, dgn semua tingkatan 5 2007 (senior) datang, dan sesetengahnya memang kadang-kadang lepak sama dgn kami, main gitar sama-sama. Kira nak poyo pasal band ni la. Kredit kat tuan pengetua a.k.a ayahanda, kasi chance. Masa tu yg handle kami, bajet manager si Abg Pian. Sorry kalau menyakitkan hati, tp hakikat. Buat apa nk hipokrit. Dia janji kat kami pasal gear yg best best, amps semua, yg kesian Dan lah, Abg Pian janji drumset mahal. Lepas kami nak bawa lagu Hujan tu, lagu cover yg memang dah biasa, Abg Pian dtg bawa lagu dia. Dengar macam lagu Budak Kacamata, Scoin semua. Bosan. Dia suruh kami bawa lagu dia, mula dia nak kasi member dia gantikan Wawi, pastu dia pulak nak nyanyi tukar dgn aku. Done. Kami ckp kat Ustaz Jaafar, dia handle dgn Abg Pian. Pastu sebelum beberapa hari persembahan, dia ckp gear tu semua takde. Korg on ur own. Sakit hati betul, tp memang dah agak, baik ade makne tu. Stres sgt, lagi-lagi psl gossip liar cakap pasal kami, tentang akademik kami sampai ke tingkatan 2 tersebar. Dan masa tu dah mmg nak stop, nasiblah dia pun okay lagi.

Malam tu semua okay dengan amps kecik 2 ketul. Walaupun aku tahu, orang semua dah bosan pasal lagu cover yg sama je tiap-tiap kali. Tapi satu je,

“Bagi kami muzik itu mengajar, memuas dan menyatukan kami sehingga sekarang kami masih berhubung dan sama-sama bercakap tentang satu perkara; muzik”

Sekian.
Penulisan aku si Am.





p/s: Tq to Am 4 da post n Ejad 4 da pics..



6 bicara tetamu:

test,test 1,2,3,check,check,rock,rock

salam...
chaiyo2 ye anda semua...
kalo itu jiwa korg,so go on, frenz...
jiwa tu x leh dipaksa2...

byase la tu...
itu br permulaan nak berjinak dlm dunia seni....
byk lg rintangan....
bgosla korg ni indie....
skang ni org lg pndang indie...
kalo stakat af,org dah jemula...
ckp transformasi tp kontroversi adela....
huh!!

well...
gud luck frenz...=)

gambar2 mereka aku yang tangkap!!!
aku igt agy..
huhu..

Facebook