Kenangan RAMADAN...

Assalamualaikum WBT, sahabat2 sekalian.

Hari ini, saya telah menjalankan pemantauan alam maya, ceh macam inspektor Gadget la pulak. Takdelah, saje je bergurau di hari baik bulan baik, tak naklah cakap pasal puasa je, tergambar muka penat, x bermaya, pucat, tapi tulah sebenarnya hikmah Allah wajibkan utnuk kita berpuasa kan, untuk rasa kehidupan ramai org yg x berkemapuan di luar sana. berbalik kepada pemantauan tadi, saya dapat buat kesimpulan bahawa ramai bekas pelajar SBPISB sedang termenung mengenangkan Ramadan di sekolah dulu. Ada cerita sedih, ada gembira, seronok, geram dan sebagainya. Itulah namanya perasaan kan.

Seronok bila kenang balik zaman sekolah dulu. Yang paling seronok dulu dan menyedihkan skrg ialah masa dapat berbuka puasa dengan ahli dorm sendiri. Ada juga yang dengar azan je terus berbuka dan x pandang kanan kiri, terus makan macam berlumba2 sapa bangun paling awal untuk ke surau tercinta. Tersenyum sendiri bila ingat masa tu.

Teringat juga kawan2 yang tinggal di kawasan sekitar sekolah, mak ayah datang hantar makanan berbuka, kawan2 yang tinggal jauh tengok je lah mak ayah kawan2 datang. Nak suruh mak datang menyusahkan pulak. Masa yg paling ditunggu oleh pelajar semua ialah hari minggu yang boleh balik rumah. Wah, masa itu paling seronok, tapi saya x dpt rasa perasaan itu masa tingkatan 1 dan 2, sebab saya sendiri yg berjalan kaki ke rumah, hehe, faham2 je lah.

Ada tahun terakhir di sekolah, pihak sekolah x sediakan perkhidmatan bas ke bazar Ramadan Sg Besar. Tapi saya dan 3 orang shabat lagi teringin sangat nak pergi, jadi kami menebalkan muka minta jasa baik Ust Ahmadi untuk memenuhi hasrat kami ini. Dengan kereta ustazlah kami ke sana. Kepanjangan bazar tu x manghalang kami untuk 'round' satu bazar, kempunan punya pasal.

Sekarang...
Semua tinggal kenangan, sahur masak sendiri, berbuka masak sendiri...
Kalau malas, alamatnya xde makanan la. Seperti yang saya katakan di 'post' yang lepas, berpuasa di perantauan ada pula pengalaman lain. Salah satunya, kami sedang berada dalam teksi, masa tu bebarapa minit lagi nak berbuka, kami lalu satu jalan lurus tepi2nya kedai. dari jauh nmpak ada sorang sedang pegang beberapa bungkus biskut dan bila teksi kami lalu di sebelahnya, terus dia campak makanan tu ke dalam teksi, terkejut kami dibuatnya. jalan lagi, ada orang hulur kurma, jalan lagi ada orang ajak berhenti untuk berbuka percuma dgn maidatur rahmandi situ. Memang berbeza suasananya.

Pada waktu sahur pula, ada orang yang melalui depan rumah kita untuk kejutkan sahur. Ada yg ketuk sesuatu bunyinya macam ketuk periuk, jerit2:"ishu ya naim.."(bangunlah wahai orang yg tidur) dan macam2 lagi. kekadang jadi penceria sahur pula.

Cukuplah sakadar di sini. Semoga terhibur.

BANYAKKAN BERZIKIR DI BULAN RAMADAN INI!!!

Facebook